PRESSMEDDELANDE: STÄRK BANDEN TILL UKRAINA

Onsdag 30 mars 2022

Liberalerna Nacka föreslår till kommunstyrelsen att Nacka ska hitta en vänort i Ukraina och hjälpa till med återuppbyggnaden av ett demokratiskt och fritt Ukraina. Nedan hittar du pressmeddelandet från Liberalerna Nacka.

Hjälp Ukraina att bygga upp, Nacka ska erbjuda vänortsavtal.

Liberalerna Nacka föreslår kommunstyrelsen att när det åter är fred i Ukraina, erbjuda vänortsavtal med intresserad stad i Ukraina.

I sitt tal till Sveriges riksdag talade president Zelenskyj också om framtiden, om ett Ukraina efter kriget och om behov av hjälp att återuppbygga landet bl.a. genom att skapa vänorter. Han sa att kunskap om vårt sätt att organisera samhället skulle vara till stor nytta för Ukraina, liksom kontakter med företag och branscher för investeringar. Ett vänortsförhållande skulle också kunna hjälpa till att återstarta kultursektorn genom stöttning och kulturutbyte.

Liberalerna yrkar därför

– Att Nacka, när förhållandena tillåter, tar adekvata kontakter för att förverkliga ett vänortsavtal.

Liberalerna Nacka

2022-03-29