Nej till informationsplikten i skola, vård och omsorg.

Tisdag 23 januari 2024

Liberalerna i Nacka säger NEJ till informationsplikt i skola, vård och omsorg!

I ljuset av den sedan länge pågående diskussion om en eventuell informationsplikt för personal inom offentlig verksamhet när de möter personer som saknar rätt att vara i Sverige, tog Liberalerna tillsammans med Centerpartiet i höstas ett politikerinitiativ med ett förslag om att Nacka ska säga nej till informationsplikt i skola, vård och omsorg. Idag har detta förslag behandlats i kommunstyrelsens arbetsutskott och vi är glada över att förslaget gick igenom.

Vi anser att om sådan lagstiftning övervägs, måste skolan, vården och socialtjänsten undantas helt från informationsplikt.

Människor i Sverige utan uppehållstillstånd är särskilt sårbara. De kan utnyttjas som svart arbetskraft, falla offer för kriminella gäng och utsättas för grov brottslighet. Det är en allvarlig situation som kräver åtgärder. Men att påtvinga lärare, sjuksköterskor och socialsekreterare en roll som förlängda armar till polis och migrationsverket är inte rätt lösning av flera skäl.

Förtroendet mellan lärare och elever, samt mellan vårdpersonal och patienter, är helt avgörande. Föräldrar måste känna sig trygga att skicka sina barn till skolan. Personer som har varit utsatta för våld eller barn som far illa måste ha möjlighet att söka hjälp utan rädsla för att bli angivna.

Exempelvis, en kvinna som blivit misshandlad eller ett barn som far illa ska inte behöva tveka att söka hjälp för risken att bli angiven. Likaså ska en pojke med blindtarmsinflammation eller en äldre kvinna med diabeteskoma kunna uppsöka sjukhuset utan att oroa sig. Att inte tillåta detta skulle bara fördjupa utanförskapet, något som strider mot både regeringens och kommunernas intentioner.

Läs vårt politikerinitiativ: Nackas anställda ska inte tvingas anmäla papperslösa