Fler fotbollsplaner i Nacka!

Måndag 3 april 2023

Pressmeddelande från Alliansen i Nacka
Fler fotbollsplaner i Nacka

Vi i Alliansen har höga ambitioner med idrottslivet i Nacka. Vi vill se en bredd i utbudet av idrott med många moderna och tillgängliga anläggningar. Även om det har tagit tid med omfattande projektering och överklaganden så byggs nu många nya anläggningar, bl a multisporthallen i Fisksätra, nya sporthallar i Älta och Ektorp samt två nya simhallar i Saltsjöbaden och Orminge.

Även om fotbollskapaciteten har ökat de senaste åren så har arbetet med att få fram nya stora fotbollsplaner tyvärr kantats av olika problem. Länsstyrelsen har nyss stoppat de två planerade 11-spelarplanerna i Källtorp och i Ramsmora behöver ytterligare artinventeringar göras.

För att öka möjligheterna att spela fotboll behöver vi fler planer av olika storlek. Vi vill nu att stadsledningskontoret snabbt går till botten med och utreder nedanstående alternativ tillsammans med berörda nämnder och återkommer till kommunstyrelsen senast 12 juni.

• Utöka 7-spelarplanen i Orminge till 11-spelarplan.
• Utöka 7-spelarplanen med grus vid Hellasgården till 11-spelarplan med konstgräs. Detta fordrar en överenskommelse med Stockholm stad, som äger marken.
• Pröva möjligheten att kombinera en 11-spelarplan i Källtorp med kravet på att bevara det öppna kulturlandskapet.
• Minst en 11-spelarplan i Porsmossen, men pröva om det är möjligt med två.
• Anlägga 11-spelarplan i Duvnäs Utskog, antingen där kommunens teknikförråd finns eller på Apportvägen.
• De två planerade 11-spelarplanerna i Ramsmora fortsätter utredas.
• På lite längre sikt bör man pröva möjligheten att anlägga 11-spelarplaner på Dalkarlsägen.
• Möjligheten att utöka några av 5-spelarplanerna till 7-spelarplaner, t ex i Jarlaberg.
• Göra några av de små spontanfotbollsplanerna bokningsbara för föreningarna under viss tid och att utöka tiden för några av de befintliga från dagens 2 gånger per vecka.
• Möjligheten att lägga konstgräs på några av 5-spelarplanerna, t ex i Eknäs.

– Att takta upp arbetet och leverera på fler 11-spelarplaner både på kort och lite längre sikt är helt nödvändigt och behöver tydligt prioriteras. Det här uppdraget är avgörande för att så ska kunna ske. Det är även en tydlig markering på att kommunen behöver möjliggöra för föreningarna att använda befintliga ytor i större omfattning. Det kan handla såväl om att göra små planer större som att anlägga konstgräs på grus eller stretcha bokningsbara tider, säger Karin Teljstedt (KD), kommunalråd och ordf. i fritidsnämnden.

– Vi behöver fler fotbollsplaner i Nacka, men länsstyrelsens förbud mot de tilltänka planerna i Källtorp gör att vi nu behöver ta ett bredare grepp för att få fram fler planer. Barn och unga ska ha goda möjligheter att spela fotboll i Nacka och nu tar vi initiativ med 10 punkter för att få fram de efterlängtade planerna, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det är uppenbart att lagstiftningen i Sverige inte uppmuntrar ungdomars idrottande. Vi såg det vid Boovallen och nu senast när länsstyrelsens förbud mot fotbollsplaner i Källtorp vann laga kraft. Nu är det viktigt att vi jobbar framåt och återigen utvärderar de alternativa placeringar som finns, säger Johan Krogh, kommunalråd (C).

– Nu intensifierar vi arbetet med att få till 11-spelarplaner i Nacka. Bra att vända på alla stenar, säger Gunilla Grudevall-Steen (L), kommunalråd.