Besök på Guds Hus i Fisksätra: Integrationsfokus och Sammanhållning

Torsdag 24 augusti 2023

Vi är stolta över att dela med oss av gårdagens besök som Integrationsminister Johan Pehrson gjorde tillsammans med Gunilla Grudevall-Steen (L) kommunalråd, Monica Brohede Tellström (L) ordförande i Kulturnämnden och Martin Sääf (L) vice ordförande i Nämnden för arbete och försörjning, i Guds Hus i Fisksätra. Ett möte där integration och samhällssammanhållning var i fokus.

Gunilla Grudevall-Steen (L) kommunalråd: ”Det är en viktig del av vår politik att skapa en inkluderande och öppen miljö där alla känner sig välkomna. Guds Hus i Fisksätra är ett utmärkt exempel på hur olika kulturer och traditioner kan berika vårt samhälle och bidra till ökad förståelse.”

Monica Brohede Tellström (L) ordförande i Kulturnämnden: ”Kulturen har en unik förmåga att bygga broar mellan människor. Genom samarbete och gemensamma aktiviteter kan vi skapa en plattform för integration och sammanhållning.”

Martin Sääf (L) vice ordförande i Nämnden för arbete och försörjning: ”Det är viktigt att vi som politiker stöttar och uppmuntrar initiativ som främjar mångfald och integration. Guds Hus i Fisksätra är en påminnelse om hur mycket vi kan uppnå när vi arbetar tillsammans.”

Guds Hus i Fisksätra är ett viktigt nav för samhället och ett lysande exempel på hur människor med olika kulturer och bakgrunder kan förenas och samarbeta. Representanter från Nacka församling, Stockholms katolska stift och muslimernas förening i Nacka gav oss en inblick i det arbete som pågår för en välkomnande plats för alla invånare.

Under besöket fick delegationen en djupare inblick i de olika aktiviteter och projekt som pågår på Guds Hus. Det handlar om allt från språkcaféer och integrationsworkshops till kulturella evenemang och religiösa samlingar. Det är en plats där människor inte bara kan mötas och samtala, utan även där de kan lära sig om varandras traditioner och öppna upp för en ökad förståelse och tolerans.

Integrationsminister Johan Pehrson uttryckte vikten av att bygga broar mellan olika grupper och att stärka gemenskapen i vårt samhälle. Det är något som vi i  Liberalerna Nacka helhjärtat står bakom. Vi tror på en inkluderande politik som främjar integration och sammanhållning, och civilsamhället är en viktig del av detta arbete.

Besöket på Guds Hus i Fisksätra inspirerar oss att fortsätta arbeta för ett öppet och inkluderande samhälle där alla känner sig hemma. Det stärker vårt engagemang i att främja en samhällsstruktur som välkomnar mångfald och enighet.

Tidningsartikel: https://www.nvp.se/2023-08-23/pehrson-pa-besok-i-fisksatras-moske-allt-tillatet-ar-inte-nyttigt

Tidningsartikel: https://www.mitti.se/nyheter/efter-koranbranningarna-ministern-hyllar-fisksatra-6.3.169885.c24cbd3061

Denna givande dag har visat oss att gemenskap och integration är möjlig när människor kommer samman oavsett bakgrund. Vi vill rikta ett stort tack till Integrationsminister Johan Pehrson och alla engagerade individer som driver och stödjer Guds Hus i Fisksätra. Ert arbete är en avgörande del av att forma en inkluderande framtid.

För mer information om Guds Hus i Fisksätra och deras arbete, vänligen besök: