Vi vill att nyanlända snabbare kommer från bidrag till jobb. Det kan handla om särskilda uppdrag till jobbcoacher, motprestation för försörjningsstöd eller krav på att delta i svenskundervisning.  Språket är den viktigaste nyckeln till integration. Därför ska vi ha en bra och flexibel SFI – Svenska för invandrare – med tydlig jobbkoppling och praktik. Nyanlända elever kan behöva extra stöd för att klara kunskapskraven i skolan. Då ska de ges mer tid, t.ex. genom förlängd skolplikt och undervisning på delar av loven. Nyanlända barn ska gå i språkförskola.

Utrikesfödda kvinnor är de som står allra längst från arbetsmarknaden. Det är viktigt att nyanlända kvinnor snabbt får en egen plattform och ett eget nätverk i det svenska samhället. Ett eget jobb är vägen till ett självständigt liv. Vi behöver en tydlig arbetslinje med inträdesjobb för att fler ska komma in på arbetsmarknaden.

Vi har ett stort gemensamt ansvar att arbeta mot diskriminering och rasism så att alla får samma chanser. Kultur eller religion får aldrig användas för att inskränka en människas frihet. Hedersförtryck ska aldrig accepteras. Lärare, elevhälsa, socialtjänst och personal i förskola måste utbildas om hedersförtryck så de får mer kunskap och tydliga handlingsplaner för att se tecknen och ingripa i tid.

Liberalerna gör Nacka bättre

• Flexibel SFI-undervisning med praktik så alla lär sig svenska
  • Arbeta med jobbcoacher för att fler ska få arbete
  • Utveckla Entreprenörshuben så fler nyanlända får hjälp att starta företag