Idrott, fritid och kultur

Liberalerna vill:

• fortsätta satsa på fler och lokaler för idrott och fritid.
  • se till att Nacka fortsätter ha Sveriges bredaste utbud i kultur- och musikskolan, och som är tillgänglig för alla elever.
  • underlätta för privatpersoner att boka idrottslokaler- och hallar.
  • säkerställa att tjejer och killar får samma förutsättningar till idrott.

Fortsätt rekordsatsningarna på idrott och fritid
Liberalerna har varit ordförande för Fritidsnämnden under förra mandatperioden och under den tiden har ingen annan kommun i hela Sverige satsat mer pengar på nya lokaler för idrott och fritid. Vi vill fortsätta denna satsning. Vi vill fokusera på att skapa ett brett utbud av aktiviteter, särskilt för barn och unga, och bland annat bygga fler baskethallar, fritidsgårdar, ridanläggningar, fotbollsplaner och mycket mer. Alla ska kunna idrotta i Nacka – även du som har en funktionsvariation.

Utveckla kultur- och musikskolan
Nacka har idag Sveriges bredaste utbud i kultur- och musikskolan men vi vill mer. Vi vill säkerställa att utvecklingen fortsätter och att alla elever, oavsett bakgrund, ska ha tillgång till en meningsfull fritid. Oavsett om du vill lära dig spela cello, lära dig måla eller lära dig mer om cirkus ska du kunna göra det.

Underlätta bokning av lokaler och idrottshallar
Vi vill göra det enklare att som privatperson kunna boka idrottshallar och lokaler för egen verksamhet. Exempelvis kanske man är ett kompisgäng som vill spela badminton en gång i månaden eller så vill man fira sin födelsedag genom att spela fotboll. Vi vill göra kommunens hallar mer tillgängliga för nackaborna så att de kan bokas om de inte redan är upptagna.

Jämställd idrott
En jämställd idrott är en självklar för liberaler. Vi har arbetat hårt för att pengar, resurser och tider inom idrotten ska vara jämställda och vi har kommit långt. Men vi vill fortsätta detta arbete så att alla som idrottar ska känna att de gör det på samma villkor.