Nacka – En Strålande Framtidskommun!

Fredag 24 november 2023

Vi är överväldigade av de senaste resultaten från Dun & Bradstreets kommunranking, som placerar Nacka som Sveriges absolut främsta framtidskommun! Denna bedömning ger tydligt uttryck för Nackas ställning som en liberal kommun där Liberalerna Nacka har arbetat intensivt för att skapa en innovativ och framtidsinriktad plats för våra invånare.

Gunilla Grudevall-Sten, Liberalt Kommunalråd: ”Att se Nacka rankas som Sveriges främsta framtidskommun är en bekräftelse på vårt liberala engagemang för att skapa en blomstrande plats för alla Nackabor. Vi har fokuserat på innovation, människors utveckling, näringslivets möjligheter och jämställdhet. Tillsammans har vi byggt en stad där varje individ kan känna stolthet och trygghet inför framtiden. Jag är tacksam för att vara en del av detta fantastiska samarbete och ser fram emot att fortsätta forma Nackas framtid.”

Denna bedömning bygger på en noggrann analys av nio olika kriterier, inklusive befolkningstillväxt, utbildningsnivå, nyföretagande och jämställdhet. Nacka rankas som bäst i Sverige med ett imponerande betyg på 4,67, vilket tydligt indikerar vår stadiga satsning på en hållbar och blomstrande framtid.

Framtidskommuner i Sverige: En bredare analys av Dun & Bradstreet visar att endast 22 av landets 290 kommuner har mycket goda framtidsutsikter. Nacka placerar sig högt upp på listan och har därmed en mycket gynnsam miljö för företagande och goda förutsättningar för ekonomisk och befolkningsmässig tillväxt. Denna analys ger oss insikter om de specifika förutsättningarna för tillväxt i varje kommun och visar att Nacka, med sitt höga betyg, är en ledande kraft för en lysande framtid.

Vi på Liberalerna Nacka är oerhört stolta över dessa resultat och vill tacka alla Nackabor för deras bidrag till att göra Nacka till den bästa platsen att leva och verka på!

För ytterligare information och detaljer se: Dun & Bradstreets kommunranking

Eller inlägg på Nacka kommuns hemsidan